CX Day 2021 - święto Customer Experience

customer experience

CX Day - Customer Experience Day

2021-10-01

CX Day - Customer Experience Day - czym jest?

Na świecie to już całkiem spore święto Klienta ale u nas ledwie przebija się do świadomości nawet profesjonalistów, którzy zajmują się sprzedażą, obsługa Klienta i szerzej Customer Experience. Dlaczego tak jest? Jak to było z historią dnia doświadczeń Klienta? Po co nam taki dzień?

 

Dlaczego tak jest, że CX Day nie jest popularny w Polsce?

Wszyscy znamy dzień kobiet, dzień chłopaka też się przebił do świadomości (był 30 września:)), niektórzy znają też dzień niepodległości czy dzień uśmiechu (dziś 1 października) ale CX Day? Co to jest i kiedy go obchodzimy? Większość Polaków nie wie.

W naszym kraju znacznie bardziej znanym dniem jest Światowy dzień konsumenta (15 marca). To dzień o którym piszą media, z którego bohaterem może utożsamić się każdy, w końcu każdy jest konsumentem ale Customer Experience Day? Co to jest?

W mojej opinii ten dzień nie jest jeszcze popularny bo… nie został rozpropagowany przez nas profesjonalistów, zajmujących się na co dzień Customer Experience. Fakty są takie, że nawet wielu profesjonalistów: menedżerów, sprzedawców, pracowników obsługi Klienta czy prezesów nawet nie wie, że taki dzień istnieje. Skoro Ci profesjonaliści nie wiedzą o takim dniu to i media i konsumenci czy klienci nie wiedzą, że jest taki dzień. Jeden w roku ale jest:)  Świętujmy zatem ten dzień tak by coraz więcej profesjonalistów wiedziało, że jest taki dzień i jest taka dyscyplina jak Customer Experience Management!

 

Jaka jest historia CX Day?

Historia zaczęła się w 2010 lub 2011 roku, kiedy Customer Experience Professionals Association (CXPA) rozpoczęło świętowanie dnia CX. Wpierw oczywiście za naszą zachodnią za granicą ale potem z roku na rok CX Day zaczął być świętowany na całym świecie. Aktualnie jest to już święto wpisane na stałe w kalendarze tysięcy firm i instytucji. Początek października oznacza CX Day. W naszym kraju od 2015 roku kolejne firmy włączały się w świętowanie i w tym roku jest to jedno z większych świąt w historii. Zeszły rok, pandemiczny, nie zatrzymał świętowania ale wszystkie wydarzenia miały charakter online.

Aktualnie CX Day firmy świętują wewnętrznie ale mamy wydarzenia ogólnodostępne np. jak to: https://www.cxday2021.com/ – warto z tego skorzystać!

 

Po co nam taki dzień?

  • Po to by zwracać uwagę na wagę CX. Jako ProOptima od 2008 roku pracujemy z firmami nad tym by zwiększały swoją sprawność organizacyjną w budowaniu lojalności Klienta. Wiemy jak wiele się zmieniło przez te lata i jak bardzo CX „wszedł” na salony ale wiemy też jak wiele trzeba okazji by w zespołach, firmach ale i w przestrzeni między firmowej rozmawiano o doświadczeniach Klienta. Każda okazja jest do tego dobra a światowy CX Day jest znakomitą okazją by rozmawiać o znaczeniu CX dla biznesu. W końcu CX to pragmatyka prowadzenia firm, która pomaga skuteczniej budować przewagę konkurencyjną i zarabiać pieniądze.
  • Po to by wymieniać praktyki CX. Zespoły i firmy potrzebują przestrzeni to tego by uczyć się wzajemnie. CX Day daje taką możliwość. Przez to, że wpisuje się w coroczny kalendarz, umożliwia zaplanowanie tej przestrzeni. Potrzebujemy ciągłej wymiany praktyk. Tych dobrych, które powinny być upowszechniane ale i tych złych, by je eliminować z życia firmowego a szerzej z przestrzeni na styku firma-klient, firma-konsument.
  • Po to by edukować w obszarze CX coraz więcej profesjonalistów. CX Day to czas na pozyskanie wiedzy bo praktycy tego dnia chętnie edukują czym jest CX czy CEM ale i to czas na zaplanowanie własnego rozwoju. Świętując, zatrzymujemy się nad obszarem CX i możemy pomyśleć w jakich wydarzeniach typu szkolenia, webinary, warsztaty możemy wziąć udział. Możemy usłyszeć jakie książki warto przeczytać. Możemy dowiedzieć się z jakimi ludźmi, działającymi w obszarze CX warto by się spotkać. Co ważne CX Day daje impuls i motywację by to zrobić właśnie wtedy! Wato np. wziąć udział, w wydarzeniu, które organizuje nasz Klient PZU: https://www.youtube.com/watch?v=ZX0MU0ql1iM
  • By poświętować z zespołami CX – docenić się wzajemnie, zintegrować, uznać siebie i swój wysiłek. CX Day to także czas dla członków zespołów, które na co dzień troszczą się o Klienta. To czas na to by szefowie i współpracownicy podziękowali sobie za trud wkładany w to by coraz lepiej troszczyć się o Klientów. Jak zatem zamierzasz szefie docenić swój CX zespół?

Każdy z nas jest konsumentem, wielu z nas jest klientami. Im bardziej polskie firmy będą potrafiły dbać o swoich klientów tym lepiej będzie nam się żyło. W końcu w Customer Experience chodzi o to, by było więcej w przestrzeni na styku między firmami a klientami pozytywnych emocji: pewności, bezpieczeństwa, poczucia zaopiekowania, komfortu, swobody, bliskości a nawet… radości i przyjemności a może i zachwytu. Warto więc pamiętać i warto świętować ten i przyszłe CX Day.

Wszystkiego wartościowego Klienci, samych pozytywnych doświadczeń!

Autor

Tomasz Kras, ProOptima