6 kroków do Customer Experience Management w praktyce cz III
2021-01-29
Jesteś fanem klienta? Ewangelizujesz w firmie podejście pro-klienckie? Zakładam, że tak i że zależy Ci na poprawie doświadczeń Klienta. Bez dwóch zdań chcesz w praktyce robić Customer Experience Management.
Pewnie już czytałeś poprzednie wpisy Customer Experience Management w praktyce cz I i Customer Experience Management w praktyce cz II… Patrząc z całościowej perspektywy w tym, 3 już wpisie będę mówić o wyróżnionych krokach:
5. Analiza wyników
Komunikacja wyników i kontakty z klientami po ankiecie nie wystarczają do osiągnięcia celu. Żeby wdrożyć działania ukierunkowane na powiększanie grona zadowolonych i lojalnych klientów oraz zmniejszać koszty operacyjne, trzeba zidentyfikować przyczyny problemów.
W wymiarze indywidualnym jest to zadanie dla szefów. Przykład: klient w opinii napisał, że pracownik w rozmowie nie wiedział, jak załatwić zgłaszaną sprawę. Pracownik i przełożony mogą odsłuchać rozmowę (jeśli została nagrana), zweryfikować zgłaszany problem, przyczynę i podjąć działanie. Może to być na przykład dodatkowe szkolenie czy inna aktywność, dzięki której pracownik uzupełni swoją wiedzę. Analiza pojedynczych ankiet powinna być wpisana w codzienny zakres obowiązków.
W wymiarze globalnym działania są znacznie szersze. Dotyczą różnych aspektów działalności firmy i większej skali. Wymagają też zaangażowania osób odpowiedzialnych za poszczególne obszary i osób decyzyjnych. Jak można zorganizować proces zamykania pętli w tym wymiarze?
- Identyfikacja wyróżniających się obszarów. W tym działaniu może pomóc opisany wcześniej krok 2: Przypisanie kategorii i sentymentu. Mając statystyki dotyczące wszystkich zebranych opinii, można zaobserwować różnego rodzaju trendy lub wyróżniające się punkty. Przykład: w kategorii A 200 klientów wskazało na problem, natomiast w innych kategoriach wartości wynoszą po kilka, kilkanaście sztuk. To pierwszy sygnał, że należy przyjrzeć się głębiej. Może być również tak, że w niektórych kategoriach liczby nie są duże, ale tam niezadowolenie klientów może przynieść poważniejsze konsekwencje niż gdzie indziej. Do realizacji tego etapu konieczne są umiejętności analityczne.
- Pogłębione analizy. Po zidentyfikowaniu obszarów wiadomo już, że coś się dzieje. W celu wyeliminowania problemu konieczne jest zidentyfikowanie przyczyn. Należy więc przeprowadzić analizy (przede wszystkim jakościowe), aby precyzyjnie określić, co nie działa i z jakiej przyczyny. W tym etapie niezbędne są również umiejętności analityczne, ale i wiedza o procesach zachodzących w firmie, systemach itp. Etap może być realizowany zarówno przez specjalny zespół, jak i osoby w poszczególnych obszarach.
- Zaangażowanie właścicieli procesów i szefów zespołów. Nawet jeśli do realizacji procesu i poprawy doświadczeń klientów został powołany zespół, to niewiele wskóra bez zaangażowania innych pracowników. Pierwszymi elementami, na które należy zwrócić uwagę, jest odpowiednia komunikacja i przepływ informacji. W realizacji pomogą systematyczne spotkania poświęcone wynikom ankiet i wnioskom z przeprowadzonych analiz. Dobrą praktyką jest również organizowanie konkursów i programów motywacyjnych, a także wyróżnianie osób i zespołów angażujących się w poprawę doświadczeń klientów. Świadomość roli w procesie i motywacja pomogą we wdrażaniu zmian.
- Rekomendacja i akceptacja zmian. To ważny etap, ponieważ to właśnie teraz są podejmowane decyzje o zmianach, które z nich wprowadzić i jaki nadać im priorytet. Przy ich podejmowaniu należy wziąć pod uwagę wpływ na klientów, ale również możliwości biznesowe. Do zmian, które zostaną odrzucone lub przełożone, warto wrócić po jakimś czasie i zweryfikować możliwość ich wdrożenia.
6. Wdrożenie zmian
Zmiany mogą dotyczyć mniejszych zadań lub wymagać dużych projektów. Mogą być krótko- i długoterminowe. Samo wdrażanie zmian również jest procesem. Mimo podjęcia decyzji pracownicy mogą mieć obiekcje przed ich wdrażaniem. Dlatego istotne jest zaangażowanie ich w zmiany: wskazanie, dlaczego zmiana jest ważna, pokazanie korzyści dla klientów i pracowników. Niektóre firmy organizują specjalne programy czy konkursy wdrażania zmian poprawiających satysfakcję klientów i optymalizację procesów. Wdrożenia warto też podsumowywać i komunikować wszystkim pracownikom – wówczas czują i wierzą, że firma dba o nich i o klientów. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, jak zmiany przełożyły się na wyniki, a następnie rozpoczęcie kolejnego cyklu zamykania pętli.
Podsumowanie
Praca nad zmienianiem i doskonaleniem firmy ma charakter ciągły. Wymaga wdrożenia odpowiednich procesów, zaangażowania pracowników i poczynienia inwestycji. Mimo tego jest bardzo opłacalna. Efekty nie zawsze są widoczne od razu, trzeba na nie poczekać. Czasami będą wydawały się małe, czasami spektakularne. Jednak z pewnością warto nie tylko deklarować kulturę organizacji zorientowaną na klienta, ale rzeczywiście ją tworzyć. Dotrzymywać obietnicy złożonej klientom.
Dlatego, jeśli pytasz klientów o ocenę lub opinię, to zawsze potem działaj. Tylko działanie gwarantuje sukces.